Langit Biru

Semua orang sudah tahu

17.04.09 Gembira dalam gementar

leave a comment »

Langit Biru: Pengsan tengok gambar ni. Macam budak sekolah. Comel. Tapi Faizal ni kecik ke atau tukang jahit tu besar. Takpun gambar sudah di-edit macam tu. Ramai-nya artis lelaki ni. Sampai syurga lah kite mencari gambar nanti.

—–

Oleh Zul Husni Abdul Hamid
zhusni@bharian.com.my

MASIH terkesan rasa segan dan silu tatkala berdepan dengan penyanyi popular, Faizal Tahir ketika mereka dipertemukan dalam sesi fotografi sempena Minggu Setiausaha di Hotel Istana, Kuala Lumpur, petang kelmarin.

Image Hosted by ImageShack.us
Nazatul berdebar menanti masa beraksi bersama penyanyi idola, Faizal Tahir

Lidahnya seakan kelu, tidak tahu bagaimana mahu memulakan bicara namun jauh di sudut hati, sukar untuk melindungi rasa teruja yang menguasai diri.

Perkataan pertama yang terbit dari bibir gadis kelahiran Sungai Petani, Kedah ini: “Saya memang meminati dan mengaguminya”.

Nazatul Farahin Mohd Hussin – gadis bertuah ini memperoleh peluang keemasan untuk mengecap segala yang menjadi impian mereka yang bercita-cita melayarkan bakat sebagai anak seni.

Tuah bergelar juara keseluruhan Bintang Idola Berita Harian (BIBH) anjuran sempena Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2008 mengubah hidup gadis bertubuh kecil molek berusia 20 tahun ini.

“Sesuatu yang luar biasa sedang berlaku dalam hidup saya. Tidak pernah saya termimpi memperoleh semua penghargaan ini atas kelebihan bakat yang dimiliki,” katanya perlahan, masih disulami perasaan silu.

Nazatul memberitahu, pernah dulu dia menyimpan keinginan untuk bertemu dengan penyanyi yang popular dengan lagu Sampai Syurga itu.

Menatap kelibat Faizal yang sentiasa tampil penuh karisma dan bertenaga di layar kaca membenihkan rasa kagum dalam diri Nazatul.

“Dia hebat. Kejayaan Faizal menjadi contoh untuk saya berusaha keras menggapai cita-cita. Mungkin saya masih terlalu baru, belum ada yang mengenali namun saya juga mengimpikan untuk mencapai segala yang diimpikan dengan tunjuk ajar semua pihak,” katanya.

Image Hosted by ImageShack.us
PEREKA, Faizal Azraff (depan) dan Kenny memeriksa pakaian Faizal dan Nazatul untuk persembahan Minggu Setiausaha nanti.

Nazatul diberi penghormatan untuk berduet dengan penyanyi kegemarannya itu pada majlis sambutan Minggu Setiausaha di Mahkota Grand Ballroom, Hotel Istana, 22 April ini.

Sedikit berbeza kerana acara tahunan setiap April itu membariskan tiga penyanyi popular Indonesia, Rio Febrian, Delon (Indonesian Idol) dan Irwansyah selain kemunculan istimewa dua penyanyi wanita tempatan, Jaclyn Victor dan Azharina.

Bersama sajian nasi padang yang memberi suntikan kelainan untuk acara glamour itu, tetamu juga berpeluang beramah mesra dengan aktor terkenal Malaysia dan Indonesia seperti Fahrin Ahmad, Farid Kamil, Awal Ashaari, Aqasha, Fizo Omar, Aaron Aziz, Samuel Rizal, Didi Riyadi dan Ariffin Putra.

“Kami masih belum berbincang bentuk lagu yang akan disampaikan. Cuma saya cuba memberikan yang terbaik kerana tidak mudah peluang besar seperti ini hadir,” katanya terharu.

Lebih membuat Nazatul terharu apabila penampilannya pada petang itu dibantu pereka muda yang sedang mencipta nama, Faizel Azraff.

Sehelai gaun merah direka khas untuk menyerlahkan penampilan gadis bersuara lantang itu, sekali gus membawanya merasai detik gemilang sebagai seorang bintang.

“Saya berterima kasih kepada Berita Harian atas peluang ini,” katanya yang turut disunting komposer terkenal, Julfekar untuk merakamkan single, Suara Rindu sebagai permulaan dia bertapak dalam bidang seni.

Ditanya perasaannya ketika diberi peluang untuk mengalunkan lagu Anggapanmu nyanyian Ziana Zain pada malam ABPBH 2008 di depan lebih 6,000 penonton, Nazatul berkata, segala rasa bercampur baur.

Dalam takut dan gemuruh, Nazatul berkata, dia berusaha memberikan yang terbaik kerana tidak tahu bila peluang seumpama itu akan kembali menjadi miliknya.

Tanpa disangka, persembahannya menarik perhatian ramai termasuk penggubah muzik, Ramli MS yang memberinya kata perangsang sebelum menaiki pentas.

“Dia berpesan supaya saya menyanyi bersungguh-sungguh kerana ia ditonton ramai. Walaupun singkat saya berpuas hati. Membuatkan saya terharu artis seperti Fara Fauzana dan Ezlynn turut memberikan kata semangat untuk saya memulakan langkah dalam bidang ini,” katanya.

Rezeki tetap ada

BANYAK yang dilalui Faizal sepanjang dua tahun menjadi anak seni – pahit dan manis, pujian serta cacian menjadi mainan hidupnya namun semangatnya tidak pernah padam.

Biar apa juga cubaan merintanginya, ia tidak membekas kesan di hati penyanyi berusia 30 tahun itu. Dia tekad menghadapinya kerana Faizal percaya, kejujuran akan menyerlah dalam setiap hasil kerjayanya andai dilakukan atas landasan keikhlasan.

Ketika bahang kegawatan ekonomi ini, rezeki anak seni juga turut diuji. Ia makin dirasai apabila persembahan yang dirancang dibatalkan, malah bajet juga berkurangan mendesaknya supaya lebih kreatif dalam merencana kerjaya untuk memberi kepuasan kepada khalayak.

“Namun saya bersyukur kerana kegawatan datang pada masa yang sesuai. Ia memberi rahmat kerana secara tidak langsung memberi saya lebih ruang untuk menumpukan perhatian kepada penerbitan album kedua.

“Harapnya situasi ini tidak berlarutan dan keadaan ekonomi kembali stabil apabila album dipasarkan tidak lama lagi,” katanya.

Kembali bekerja dengan Audi Mok yang melahirkan karya menarik untuk album perdananya, Aku.Muzik.Kamu, akui Faizal proses pembikinan album keduanya ini berjalan agak perlahan.

Bukan kerana terlalu berhati-hati, cuma dia bersama Audi ingin menghasilkan karya terbaik tanpa tekanan dan berharap semuanya berjalan seperti yang mereka impikan.

“Karya yang baik akan datang bila ada kebebasan. Saya mahu bergembira dengan penerbitan album kedua, tanpa rasa tertekan,” katanya.

Jujur akui Faizal, pembikinan album sulungnya berjalan agak tergesa-gesa terutama pada peringkat akhir tetapi dia bertuah kerana tekanan membuahkan karya yang baik seperti Sampai Syurga dan Coba.

“Percubaan yang baik namun saya dan Audi tetap merasai banyak kekurangan dalam album itu. Tetapi, mengambil masa yang panjang juga sebenarnya memberikan risiko kerana ia mungkin memberikan hasil sebaliknya.

“Untuk album terbaru ini, saya dan Audi semakin berani melakukan eksperimen namun tetap berhati-hati supaya tidak berlebihan,” katanya.

Turut berterima kasih kepada syarikat rakamannya yang kembali memberikan kepercayaan besar itu kerana dia melihat ia sebagai tanggungjawab tanpa perlu terlalu memikirkan mengenai tekanan.

“Ada kebaikan dan keburukan kerana sesetengah pihak berasa terbeban serta bimbang tidak mampu memenuhi tanggungjawab yang diserahkan. Namun saya melihatnya sebagai penyuntik keyakinan untuk menghasilkan karya yang bagus,” katanya.

Info:

MB

Tarikh: 22 April 2009

Waktu: 11 pagi hingga 4 petang

Bayaran: RM290 dan RM350

Persembahan nyanyian: Rio Febrian, Delon dan Irwansyah dari Indonesia, selain Faizal Tahir dan Imran Ajmaain

Penampilan istimewa: Jaclyn Victor dan Azharina

Pengacara: Afdlin Shauki, AC Mizal dan Ally Iskandar

Selebriti terbabit: Samuel Rizal, Didi Riyadi dan Ariffin Putra dari Indonesia, selain Fahrin Ahmad, Farid Kamil, Awal Ashaari, Aaron Aziz, Ashraf Muslim, Iqram Dinzly, Aqasha, Kamal Adli dan Fizo Omar

Untuk tempahan: 03-21419988 sambungan 3667

Sumber: Berita Harian Online

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: