Langit Biru

Semua orang sudah tahu

[11.01.10] Faizal Tahir: Bukan Kerana Simpati Atau ‘Ikan Emas’ TV3

with 2 comments

Faizal Tahir, antara orang pertama yang akan mengakui persembahannya di Anugerah Juara Lagu ke-24 (AJL24) malam tadi kurang memuaskan. Tahu sejauh mana kemampuannya, dia sepatutnya boleh menampilkan satu persembahan yang lebih baik.

Namun, dia terpaksa akur, dengan keadaan kesihatannya yang tidak mengizinkan, hanya itu yang mampu diberikan. Ditambah pula, dua hari sebelum kemuncak AJL24, dia terkena pula selsema dan demam.

Tetapi itu tidak bermakna kemenangannya di AJL24, di mana lagu “Bencinta” berjaya mendapat tempat ketiga, adalah atas faktor simpati mahupun kerana dia anak kesayangan TV3.

“Saya rasa ia tidak adil untuk mengatakan kemenangan saya disebabkan saya ‘ikan emas’ TV3 atau kerana simpati atas keadaan kesihatan saya. Keputusan dibuat sebuah panel juri profesional, yang sudah berada di dalam industri ini untuk jangka masa yang lama.

“Bila saya memutuskan untuk menyanyi di AJL24, dua minggu sebelum acara itu, keputusan saya dibuat atas rasa tanggungjawab. Kerjaya saya adalah penyanyi, penulis dan penerbit. Dengan fungsi yang saya pikul ini, saya ingin mempersembahkan lagu itu sendiri, bukan kerana saya hendak menang.

“Objektif saya hanya nak menyanyikan lagu saya. Apa nak berlaku selepas itu, akan berlaku. Jika saya nak jatuh tergolek selepas persembahan di belakang pentas, itu lain cerita,” jelas Faizal yang berkongsi Top 5-nya untuk menang adalah Aizat, Hujan, Bunkface, Yuna dan Stacy.

Kemenangan lebih bermakna
Tidak mengambil sebarang ‘painkillers’ kerana telah menerima suntikan untuk meredakan demamnya, kesakitan yang terpaksa ditanggung, hanya Tuhan saja yang tahu betapa peritnya. Tetapi berbaloi juga segala pengorbanannya bila tidak pulang dengan tangan kosong.

“Sememangnya anugerah ini lebih istimewa berbanding tiga anugerah yang telah saya perolehi (di AJL) tahun lepas. Pertama kali, ramai pun tahu ada kemungkinan besar saya tidak akan beraksi pada malam ini. Kalau ikutkan nasihat doktor, saya sepatutnya berehat di rumah sehingga bulan depan.

“Tapi, bukan saja saya ada di sini tetapi berjaya menyanyi di depan semua. Saya bersyukur kepadaNya dan saya berterima kasih kepada pihak pengurusan yang telah menjaga saya dengan begitu baik sekali. Tak lupa juga pada para peminat yang telah menyokong saya. Saya benar-benar menghargainya dan kerana merekalah saya melakukan ini.”

Sebagai menghargai usaha Shila
Tentang penampilan Shila di akhir persembahannya, jelas Faizal, ia sebagai tanda terima kasih atas apa yang telah dilakukannya. Kongsinya, tanpa Shila, dia tidak mungkin dapat melangkah ke AJL24.

“Dia telah membawa lagu saya hingga ke AJL. I’d like to give her credit for that,” katanya yang akan mengeluarkan album keduanya di penghujung bulan ini.

“Dengan album ini, saya dan Audi (Mok) telah mengambil satu risiko apabila membuat keputusan untuk menghasilkan sebuah karya yang berlainan dari album pertama. Awalnya, bila “Bencinta” diriliskan, kami ada juga rasa bimbang jika ia tidak dapat diterima orang ramai tetapi apa yang menakjubkan, respon yang kami terima sehingga kini, amat memberangsangkan.”

Tambah Audi, “It’s more of a musical journey. Pendengar akan mendengar dari awal hingga akhir album. Apa yang kami tampilkan tidak mengikuti sebarang formula. You’ll either like it or not.”

by Li Ee Kee (gua.com.my)

Written by Langit Biru

Januari 12, 2010 pada 12:38 pm

Dikirim dalam Berita, Muzik

Tagged with

2 Respons

Subscribe to comments with RSS.

  1. smoga cepat cehat~

    diaida85

    Januari 15, 2010 at 2:32 pm

  2. yeah…BB tke cre ya…

    aziema hajime

    Mac 26, 2010 at 3:16 am


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: