Langit Biru

Semua orang sudah tahu

Posts Tagged ‘Bunkface

Format baru AJL lebih praktikal?

leave a comment »

Saya suka baca tulisan Faizal Tahir. Macam kami mempunyai idea yang sama. Dia terlibat secara langsung dalam industri tapi saya hanya memerhatikan dari luar sahaja. Kali ini dia menyentuh sedikit mengenai live broadcast di TV tempatan. Saya suka betul. Bukan apa, mungkin sebab saya dah biasa tengok rancangan hiburan Korea sebab itu saya membuat perbandingan.

Bersama Faizal Tahir faizal (8 Oktober 2009)
tahir@bharian.com.my

ASSALAMUALAIKUM. Semoga hujung minggu ini membawa ketenangan dan kegembiraan kepada semua di samping dapat berehat bersama keluarga, teman atau orang tersayang. Minggu ini boleh dikatakan agak penting kepada industri muzik tanah air dengan bermulanya saringan pertama separuh akhir Muzik-Muzik ke-24, Jumaat lalu.

Sebelas lagu bertanding dua hari lalu. Tahniah diucapkan kepada semua atas kesungguhan dalam memastikan persembahan masing-masing adalah yang terbaik setakat ini. Dua lagi saringan akan berlangsung dan saya akan bertanding dalam saringan separuh akhir ketiga pada 20 November ini. Diharapkan peminat muzik datang beramai-ramai ke Sri Pentas II, Alam Sentral, Shah Alam untuk memberi sokongan kepada artis pilihan masing-masing.

Baca baki entri ini »

Written by Langit Biru

November 11, 2009 at 12:05 pm

Pencalonan Separuh Akhir Muzik Muzik 24

leave a comment »

by Li Ee Kee | 22 Oct 2009 (gua.com.my)

Muzik-Muzik edisi ke-24 ini menampilkan format baru dimana pencalonan lagu tidak fokus kepada tiga kategori utama iaitu Etnik Kreatif, Balada dan Pop Rock. Pendek kata, Muzik-Muzik kali ini tidak mempertandingkan sebarang kategori.

Image Hosted by ImageShack.us

Tujuannya untuk memberi peluang kepada pengiat-pengiat seni muzik untuk bebas berkarya dan hasil ciptaan mereka tidak terbatas kepada tiga kategori ini saja.

Lagu-lagu yang layak dipertandingkan di Muzik-Muzik Separuh Akhir dipilih melalui markah tertinggi yang diperolehi melalui undian yang dibuat setiap minggu dan berdasarkan tempoh kedudukan lagu tersebut di dalam carta mingguan Muzik-Muzik.

Mereka adalah:

Baca baki entri ini »

Kedudukan Faizal Tahir di carta minggu pertama Ogos 2009

leave a comment »

Sibuk ialah alasan lain untuk malas. Tapi kita usahakan juga untuk kemaskini carta radio dan televisyen di Malaysia.

Baik carta di radio ataupun television sekarang sudah sama sahaja. Baik dari segi format undian, rancangan dan lain-lain. Kalau nak ikutkan lambat kemaskini pun tak payah cakap lah.

Masa siaran yang hampir sama apa lagi ya. Sebenarnya ada je benda yang nak dikomen tapi takpelah kemudian.

Baca baki entri ini »

Pesimistik halangan artis cipta nama

leave a comment »

Oleh Faizal Tahir – 2 Ogos 2009
faizaltahir@bharian.com.my


ASSALAMUALAIKUM dan salam sejahtera. Diharapkan semua pembaca setia B*Pop berada dalam keadaan sihat walafiat di hujung minggu ini. Alhamdulillah, saya bersyukur ke hadrat Ilahi kerana masih mampu menikmati segala pemberian dan anugerah dari Yang Maha Esa hingga ke hari ini.

Baru saja dua minggu lalu saya menulis mengenai pemergian ikon tersohor dalam dunia hiburan yang pergi meninggalkan kita untuk selamanya. Tarikh 25 Jun 2009 akan diingati sebagai hari Raja Pop Dunia, Michael @ Mikaeel Jackson (MJ) menghembuskan nafas terakhirnya.

Beliau meninggalkan kita dengan legasi muziknya yang tiada tandingan dan juga usahanya menjadikan dunia ini satu tempat yang lebih aman dan baik untuk setiap generasi. Genap sebulan selepas itu – 25 Julai 2009 – kita dikejutkan dengan berita kematian Yasmin Ahmad, seorang pengarah, penulis dan penerbit filem yang dikagumi ramai.

Baca baki entri ini »

Written by Langit Biru

Ogos 2, 2009 at 4:32 pm

Langit Biru di Shout! Awards 2009

leave a comment »

Pada hari Jumaat yang lepas bersamaan dengan 17 Julai 2009 saya telah pergi ke Stadium Putra Bukit Jalil untuk menyaksikan anugerah yang julung kali diadakan iaitu Shout! Awards 2009.

Image Hosted by ImageShack.us

Terima kasih kepada The Star untuk dua tiket ini. Saya dan seorang rakan menaiki LRT ke Bukit Jalil. Stesen Masjid Jamek sesak pada pukul 5.30 petang. Mungkin sebab waktu itu ramai sudah pulang. Saya pun beli lah tiket pergi dan balik untuk menyenangkan hidup.

Tiba di Bukit Jalil, saya terasa kemeriahannya ingatkan untuk Shout! Awards. Rupa-rupanya Manchester United akan memgadakan perlawanan pada esok hari dan pada hari Jumaat mereka mengadakan sesi latihan yang dihadiri oleh 40 000 penonton. Kami pun menuju ke Stadium Putra. Pintu belum dibuka lagi tapi telah ada lah yang telah menunggu. Ada satu khemah Hotlink, pengacara cuba untuk memeriahkan suasana tapi mana dapat lawan sorakan dari stadium yang satu lagi tu. Waktu itu saya macam nak pergi ke sana sahaja bila mendengar sorakan Owen…

Memandangkan majlis dah lama berlalu dan pemenang pun dah diketahui. Sekarang ni sesi mengomel pula. Ini apa yang tak nampak di kaca TV.

Baca baki entri ini »

Kedudukan Faizal Tahir di carta minggu ketiga Julai 2009

leave a comment »

Minggu ni lambat sikit sebab nak tunggu semua laman web dikemaskini. Ada satu stesen radio yang buat saya pelik. Kenapa sampai sekarang tiada lagu Faizal Tahir ni. Mana taknya, penyanyi yang mengeluarkan lagu selepas dia pun lagu dah berada di carta. Pilih kasih atau tidak adil.

Baca baki entri ini »

Kedudukan Faizal Tahir di carta minggu kedua Julai

leave a comment »

Minggu ni lambat sikit nak kemaskini. Sibuk sikit.Minggu lepas banyak lagu baru memasuki carta. Tapi kalau peminat macam saya terus mengundi lagu tersebut masih kekal di carta. Bukan susah nak mengundi pun, sekali sehari pun dah cukup. Kalau semua peminat buat macam tu lagi elok dari undi di saat akhir dengan kuantiti yang banyak.

Setiap kali ada lagu baru keluar, saya akan mencari video muzik untuk dilihat, tetapi tiada video muzik untuk lagu baru. Kenapa ya? Mungkin saya sudah biasa dengan muzik Korea di mana mereka akan mengeluarkan video muzik serentak dengan lagu baru.

Saya suka lagu ini.

Baca baki entri ini »