Langit Biru

Semua orang sudah tahu

Posts Tagged ‘Jehan Miskin

Berkorban demi Merong Mawangsa

leave a comment »

Oleh Nurulhisham Abdul Latiff
Berita Harian Online 5 Oktober 2009

MENYEDARI peluang bekerja dalam produksi yang besar bukan datang setiap hari, Jehan Miskin sanggup menolak 12 tawaran drama dan telefilem, kesemuanya menjanjikan watak utama, demi filem Merong Mahawangsa terbitan KRU Studios.

Image Hosted by ImageShack.us

Pengorbanan yang dilakukannya itu dianggap berbaloi kerana Jehan sememangnya begitu mengidamkan pembabitan dalam filem epik. Apatah lagi kali ini ia diterbitkan sendiri oleh syarikat produksi tempatan.

Walaupun Embi watak lakonannya dalam Merong Mahawang bukanlah peranan utama, namun jejaka berusia 29 tahun ini mengaku amat puas dengan pembabitannya dalam filem berkenaan. Lebih-lebih lagi, wataknya memerlukan dia melakukan banyak adegan lasak serta aksi, yang sebenarnya menjadi kecintaan Jehan sejak dulu lagi.

Baca baki entri ini »

Advertisements

Epik Merong Mahawangsa misi KRU tawan dunia

with one comment

Oleh Hardi Effendi Yaacob
Bintang Popular Ahad, 09 Ogos 2009


Hikayat Merong Mahawangsa tarik minat pengedar filem

DENGAN kos penerbitan RM8 juta, Hikayat Merong Mahawangsa muncul sebagai filem termahal kedua tempatan selepas Puteri Gunung Ledang (PGL) terbitan Enfiniti Productions, lima tahun lalu, yang belanjanya dikatakan mencecah RM14 juta.

Image Hosted by ImageShack.us

Pada pandangan sesetengah pihak, kos itu mungkin terlalu tinggi bagi sebuah filem tempatan, malah tidak menepati saiz pasaran semasa, termasuk jumlah penonton yang agak terhad, sekali gus menyebabkan kegagalan tayangannya di pawagam sebagai mana terjadi pada PGL.

Namun, bagi Presiden/Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan KRU Studios, Norman Abdul Halim, ia tidak lebih sekadar pelaburan strategik dalam menjayakan misi syarikat tiga beradik itu menjadi sebuah syarikat hiburan bertaraf dunia melalui penghasilan pelbagai produk antarabangsa.
Baca baki entri ini »

Langit Biru di Shout! Awards 2009

leave a comment »

Pada hari Jumaat yang lepas bersamaan dengan 17 Julai 2009 saya telah pergi ke Stadium Putra Bukit Jalil untuk menyaksikan anugerah yang julung kali diadakan iaitu Shout! Awards 2009.

Image Hosted by ImageShack.us

Terima kasih kepada The Star untuk dua tiket ini. Saya dan seorang rakan menaiki LRT ke Bukit Jalil. Stesen Masjid Jamek sesak pada pukul 5.30 petang. Mungkin sebab waktu itu ramai sudah pulang. Saya pun beli lah tiket pergi dan balik untuk menyenangkan hidup.

Tiba di Bukit Jalil, saya terasa kemeriahannya ingatkan untuk Shout! Awards. Rupa-rupanya Manchester United akan memgadakan perlawanan pada esok hari dan pada hari Jumaat mereka mengadakan sesi latihan yang dihadiri oleh 40 000 penonton. Kami pun menuju ke Stadium Putra. Pintu belum dibuka lagi tapi telah ada lah yang telah menunggu. Ada satu khemah Hotlink, pengacara cuba untuk memeriahkan suasana tapi mana dapat lawan sorakan dari stadium yang satu lagi tu. Waktu itu saya macam nak pergi ke sana sahaja bila mendengar sorakan Owen…

Memandangkan majlis dah lama berlalu dan pemenang pun dah diketahui. Sekarang ni sesi mengomel pula. Ini apa yang tak nampak di kaca TV.

Baca baki entri ini »

Matahari: Episod 44 Akhir

with 2 comments

Tamat sudah drama bersiri Matahari. Saya tak tengok semua episod. Ada juga yang tertinggal tetapi saya masih dapat memahami jalan cerita drama ini. Saya hampir tak tertengok episod ini sebab penat sangat dan mengantuk. Tapi saya cuba juga tahan mata nak tengok sebab nak tahu kesudahan drama ini. Adakah Ariana akan hidup bahagia atau sebaliknya.

Bila saya lihat kembali senarai pelakon ada nama Syukery Hashim. Saya tak ingat dia muncul dalam adegan yang mana satu. Adakah di awal drama?

Entri saya yang pertama mengenai drama ini mendapat hits yang paling tinggi untuk blog ini. Tapi lagi elok jika ada yang baca entri lain dan juga tinggalkan komen. Mula-mula tu hairan juga kenapa banyak kata kunci mencari blog ini ialah episod akhir matahari dalam minggu lepas. Eh, pelik jugakan. Rupanya hari Khamis lepas memang episod akhir. Sebelum tu saya terlepas tengok. Tertidur elok jer lepas pukul 6.

Baca baki entri ini »

09.06.09 Stephen dari Hang Tuah ke Merong Mahawangsa

leave a comment »

Tak sabar nak tunggu filem ini keluar. Ada Craig Fong.

Selasa Jun 9, 2009
Oleh SITI AZIRA ABD. AZIZ (mStar Online)

Image Hosted by ImageShack.us

Stephen di samping Jing Lu sebagai pelakon filem Merong Mahawangsa.

SEJAK di awal kemunculannya, teater Muzikal Puteri Gunung Ledang (PGL) telah mengangkat nama aktor Stephen Rahman Hughes menerusi lakonannya sebagai Hang Tuah.

Kali ini dia tampil dalam filem terbarunya, Merong Mahawangsa yang diterbitkan oleh KRU Studios.

Stephen melakonkan watak utama iaitu sebagai Merong Mahawangsa.

Baca baki entri ini »

28.05.09 Matahari

leave a comment »

Telah lama saya tidak membuat ulasan untuk drama ini. Saya memang mengikuti drama ini walaupun terlepas beberapa episod. Tak larat lah pula kalau nak buat ulasan setiap hari. Lagi pun drama ini boleh ditonton di laman web TV3.

Macam-macam telah berlaku kepada Arianna. Sudah banyak kejayaan dan musibah yan menimpa dirinya tetapi dia tetap tabah mengharungi hidup. Kasihan juga pada dia sebabnya dia ni bukan lah jahat pun cuma berada di waktu, tempat dan keadaan yang salah.

Baca baki entri ini »

[TV3] 16.04.09 Matahari

leave a comment »

16.04.2009 Khamis

Rahsia telah terbongkar. Memang tak sangka betul lah. Pertama kali di TV Malaysia. Takpun ini pertama kali saya perasan. Seperti biasa, saya akan buat ulasan selari hanya untuk adegan pasangan kegemaran saya di dalam drama ini buat masa ini. Mana tau episod akan datang akan ada lagi pasangan yang menarik minat saya.

Image Hosted by ImageShack.us Baca baki entri ini »